Föreställ dig en hovmästare som tittar upp trött bakom sin skärm som välkomnande, en servitör som slänger fram ett par kladdiga menyer när du sitter vid bordet, en beställning som dröjer, vatten som inte fylls på i glasen. Maten smakar bra men den är tråkig, chansen att du pratar väl om restaurangen till dina vänner är då ganska liten.
Precis så kändes rekryteringsprocessen till det företag som jag just sökte en tjänst på.
Korta opersonliga automatiserade svar som tack för din ansökan som följs upp av ytterligare ett något längre totalt opersonligt e-post “det är väldigt många som har sökt jobbet vi återkommer senast nästa vecka med information om eventuellt nästa steg”. Det kom aldrig något återkommande e-post på tid som utlovat. Efter ytterligare några dagar så kom det “Vi måste tyvärr meddela att du inte gått vidare i processen då tjänsten blivit tillsatt av en annan sökande.
Det var ju så många, hur kunde tjänsten vara tillsatt så jäkla snabbt…
Några saker att förbättra:
Annonsen var utformad med ord som “utmana vår affärsmodell” det hoppas jag att det tillsatta personen gör för den här processen var tråkigare än en inplastad ostmacka på tåget.
Samtidigt under den här mediokra upplevelsen har jag vid ett par tillfällen suttit med på Clubhouse, främst lyssnat men även pratat om employer branding, hur vi får organisationer att hitta rätt personal som passar företagen, on-boarding. Här har vi varit massor av smarta människor som delar exempel och tankar, jag önskar att fler lyssnar in och tar till sig. Det är inte så svårt.
Vill ni ha tips och idéer på hur du kan undvika att göra samma fel om företaget här, kontakta mig, jag kan vara med och förbättra eller utmana om det så behövs.
Selected Works